Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Spis treści:
- Cele szkolenia
- Zakres tematyczny szkolenia
- Odbiorcy szkolenia
- Metoda pracy
- Czas trwania szkolenia
- Program szkolenia
- Informacje o wykładowcy
- Informacje organizacyjne
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie praktycznej wiedzy w zakresie funkcjonowania i wdrożenia budżetowania w przedsiębiorstwie oraz stosowanych narzędzi jak budżety, rachunek wyników przedsiębiorstwa, karty kalkulacyjne zleceń, zakładowy plan kont i raporty do zarządzania przedsiębiorstwem.
Na zajęciach będą omówione zagadnienia dotyczące tworzenia budżetu przedsiębiorstwa jak i budżetów cząstkowych dotyczących poszczególnych obszarów jego działalności. Również zostaną omówione zagadnienia kontroli budżetowej i jej wykorzystaniu do poprawienia działalności procesów wyodrębnionych w przedsiębiorstwie. W dalszej części zostaną omówione problemy dotyczące aspektów organizacyjnych funkcjonowania systemu budżetowania w przedsiębiorstwie. Istotną częścią szkolenia będzie omówienie procesu wdrożenia systemu budżetowania.
Szkolenie jest skierowane do:
- pracowników przedsiębiorstw, w których zamierza się wdrożyć lub już funkcjonuje system budżetowania bez względu na reprezentowaną branżę,
- właścicieli przedsiębiorstw,
- prezesów,
- dyrektorów finansowych,
- specjalistów ds. controllingu,
- pracowników działów ekonomicznych i controllingu oraz księgowości.
Zajęcia prowadzone będą w formie informacyjno-doradczej, w postaci mini wykładów połączonych z elementami warsztatów. W celu zilustrowania materiału wykładowego uczestnicy zajęć będą mieli do rozwiązania klika praktycznych zadań, związanych z poruszaną na wykładzie tematyką, przez co będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Indywidualne i grupowe rozmowy uczestników z prowadzącym zapewnią wymianę wiedzy, umiejętności i doświadczeń oraz rozwieją wątpliwości i problemy, nasuwające się w trakcie zajęć. Atrakcyjność zajęć zapewni prezentacja multimedialna, obejmującą ich tematykę oraz odwoływanie się do doświadczeń prowadzącego we wdrażaniu systemów budżetowania i controllingu oraz zarządzania kosztami w przedsiębiorstwach.
Szkolenie odbędzie się w godzinach 9:00 – 16:00
1. Istota i cele zarządzania kosztami
1.1 Cele zarządzania kosztami
1.2 Kryteria klasyfikacji kosztów
1.3. Grupowanie kosztów w przedsiębiorstwie - ćwiczenie
2. Ośrodki odpowiedzialności i miejsca powstawania kosztów w przedsiębiorstwie
2.1 Istota i zadania ośrodków odpowiedzialności
2.2 Kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności
2.3 Ośrodki odpowiedzialności a miejsca powstawania kosztów
2.4 Wyodrębnianie procesów, ośrodków odpowiedzialności w przedsiębiorstwie – ćwiczenie
3. Istota i cele budżetowania
3.1 Istota budżetowania
3.2 Cele budżetowania
3.3 Warunki skutecznego wykorzystania budżetowania do zarządzania przedsiębiorstwa
3.4 System budżetowania
4. Budżet główny i jego struktura
4.1 Istota i struktura budżetu głównego przedsiębiorstwa
4.2 Budżet operacyjny a budżet finansowy przedsiębiorstwa
4.3 Układ budżetu głównego
4.4 Projekt budżetu przedsiębiorstwa – ćwiczenie
4.5 Systemy budżetowania przedsiębiorstw – studia przypadków
5. Budżetowanie sprzedaży
5.1 Struktura i zakres budżetu sprzedaży
5.2 Koszty sprzedaży
5.3 Budżet sprzedaży – ćwiczenie
6. Budżetowanie działań marketingowych
6.1 Struktura i zakres budżetu działań marketingowych
6.2 Koszty działań marketingowych
6.3 Budżet działań marketingowych – ćwiczenie
7. Budżet kosztów produkcji i usług
7.1 Koszty wydziału produkcyjnego
7.2 Budżet kosztów zleceń produkcyjnych
7.3 Budżet kosztów wydziału produkcyjnego
7.4 Projektowanie budżetu kosztów wydziału produkcyjnego - ćwiczenie
7.5 Budżet kosztów zlecenia - ćwiczenie
8. Budżet kosztów logistyki
8.1 Zakres kosztów logistyki
8.2 Budżet kosztów zaopatrzenia
8.3 Budżet kosztów wydziałów logistycznych
8.4 Projekt budżetu wydziału pomocniczego - ćwiczenie
9. Budżet kosztów ogólnozakładowych przedsiębiorstwa
9.1 Budżet kosztów zarządzania i obsługi przedsiębiorstwa
9.2 Budżet kosztów utrzymania infrastruktury ogólnej
9.3 Budżet kosztów ogólnych przedsiębiorstwa
9.4 Budżet i wynik działalności komórki organizacyjnej – ćwiczenie
10. Kontrola budżetowa
10.1 Istota kontroli budżetowej
10.2 Analiza wykonania budżetu
10.3 Raport controllera
10.4 Odchylenia od budżetu - ćwiczemie
11. Wdrożenie i funkcjonowanie systemu budżetowania\
Roman Kotapski (dr hab. inż.) - ekspert w zakresie zarządzania kosztami, Prezes Zarządu MARINA Sp. z o.o. www.brz-marina.pl, wydawca pisma Controlling i Zarządzanie (www.controllingzarzadzanie.embuk.eu), Redaktor Naczelny Wydawnictwa MARINA (www.e-marina.eu). Profesor w Katedrze Rachunku kosztów, Zarządzania podatkami i Controllingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Specjalizuje się w rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, budżetowaniu, zarządzaniu kosztami, controllingu. Opracował i wdrożył systemy budżetowania, controllingu, zakładowe plany kont, procedury i zasady kalkulacji cen i kosztów m.in. w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, produkcyjnych, handlowych, radiu, wodociągowo-kanalizacyjnych, komunalnych, szpitalach.
Autor ponad 200 artykułów na temat rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej i budżetowania publikowanych na łamach specjalistycznych czasopism, m.in. Wodociągi - Kanalizacja, Controlling i Zarządzanie, Controlling i Rachunkowość Zarządcza, Rachunkowość, Rachunkowość Budżetowa, Biuletyn Rachunkowości i Finansów, Rachunkowość finansowa i audyt.
Jest autorem, współautorem wielu książek m.in. Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Kompendium wiedzy (Wydawnictwo MARINA 2006), Budżetowanie kosztów w przedsiębiorstwie (Wyd. ODDK 2002), Rachunkowość w zarządzaniu zdecentralizowanym przedsiębiorstwem (Wyd. PWE 2001), ABC kosztów przedsiębiorstwa telewizyjnego (Wyd. Montevideo 2005), Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym (Wyd. Poltext 2009), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań (Wydawnictwo MARINA 2009), Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem budowlano-montażowym (Wydawnictwo MARINA 2014), Rachunek kosztów usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Pomiar, ujmowanie, kontrola i sprawozdawczość (Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2017), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza. Kompendium wiedzy (Wydawnictwo MARINA 2020), Zarządzanie finansami w podmiotach leczniczych (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2021), Raportowanie finansowe, niefinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury (wyd. Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o. o., Katowice, 2021).
TERMIN SZKOLENIA
01-02.04.2025 (wtorek - środa)
CZAS TRWANIA SZKOLENIA
Szkolenie odbędzie się w godzinach 9:00 – 16:00
MIEJSCE SZKOLENIA
On-line
CENA SZKOLENIA:
Cena szkolenia od: 1 250 zł netto + 23%VAT
POMOCJE CENOWE- termin zgłoszenia
Cena szkolenia przy zgłoszeniu do 25.03.2025 wynosi: 1 250 zł netto + 23%VAT,
Cena szkolenia przy zgłoszeniu po 25.03.2025 wynosi: 1 350 zł netto + 23%VAT.
Cena szkolenia obejmuje: udział jednej osoby w dwudniowym szkoleniu, bogaty komplet materiałów szkoleniowych, certyfikat ukończenia szkolenia.
PROMOCJE CENOWE- liczba uczestników szkolenia
Przy zgłoszeniu 2 osób z jednej firmy – 10% rabatu od osoby!
Dla 3 i 4 zgłoszonej osoby z jednej firmy – 15% rabatu od osoby!
Dla zgłoszonej 5 osoby z jednej firmy lub następnej – 20% rabatu od osoby!
UWAGA: Zgłoszenia przyjmowane są do 31.03.2025 r.
ZASADY UDZIAŁU W SZKOLENIU
Podstawą uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie wypełnionego FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO oraz uiszczenie opłaty za szkolenie w terminie do 31.03.2025 r. Zgłoszenie prosimy wysłać e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto: Santander Bank Polska S.A. 43 1500 1168 1211 6006 1248 0000 w terminie do 31.03.2025 r. z dopiskiem: Opłata za szkolenie Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Faktura zostanie przekazana uczestnikom w dniu szkolenia lub wysłana pocztą przed rozpoczęciem szkolenia na podstawie przedpłaty. Odwołanie uczestnictwa w szkoleniu musi być dokonane w formie pisemnej. Niedokonanie wpłaty za szkolenie nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. Możliwe jest zastępstwo uczestnika inną osobą.
WARUNKI REZYGNACJI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU
W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie późniejszym niż 7 dni przed szkoleniem, uczestnik zostanie obciążony kosztem 75% wartości szkolenia. W przypadku braku informacji o rezygnacji, uczestnik zostanie obciążony kwotą stanowiącą 100% wartości szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora. W przypadku odwołania szkolenia przez organizatora, zwracane są jego koszty.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Stefan Kopieć tel. 501 984 940, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
Więcej informacji o działalności Biura Rachunkowości Zarządczej MARINA, świadczonych usługach, obecnych wdrożeniach oraz szkoleniach znajdują się na stronie internetowej: www.brz-marina.pl.
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W SZKOLENIU