Koszty logistyczne kanału sprzedaży klienta
Zróżnicowanie klientów powoduje, że koszty ich obsługi ogółem się zwiększają. Tym samym może spaść rentowność sprzedaży. Zachodzi więc potrzeba zejścia na poziom kosztów klienta. Wbrew pozorom nie każdy klient jest opłacalny. Żeby to stwierdzić, trzeba policzyć różne koszty i mu je przypisać. Należą do nich m.in. koszty przygotowania ładunku na palecie, obsługi klienta, transportu, obsługi zwrotów czy reklamacji itp. W standardowych rozwiązaniach rachunkowości finansowej najczęściej koszty logistycznej obsługi klienta rozliczane są kluczem podziałowym. To rozwiązanie powoduje, że trudno później policzyć rentowność klienta, gdyż koszty logistyczne w przedsiębiorstwie nie są w praktyce ujawnione. W konsekwencji nie są planowane i kontrolowane. Natomiast dla potrzeb negocjacji z odbiorcą i policzenia rentowności klienta należy te koszty indywidualnie kalkulować.
Dlaczego warto liczyć koszty logistyczne kanału sprzedaży klienta?
Zachęcamy do lektury artykułu, który opublikował Roman Kotapski, Prezes Zarządu MARINA Sp. z o.o. pt. Koszty logistyczne kanału sprzedaży klienta. Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu magazynu Controlling i Zarządzanie nr 4(60)/2024
Przeczytaj też….
Ile kosztuje kompletacja zamówienia i wysyłka do klienta? Czy warto liczyć te koszty?