Co powinna zawierać instrukcja sporządzania budżetu?
Instrukcja sporządzenia budżetu to opis wytycznych i sposobu jego sporządzenia, w której zawarte są wzory i opisy formularzy budżetowych. Powinna być opracowana dla każdego budżetu cząstkowego i budżetu głównego. Układ jej jest najczęściej następujący:
- strona tytułowa,
- spis treści,
- wstęp,
- wymogi formalne,
- elementy składowe instrukcji budżetowej,
- konstrukcja budżetu,
- opis i wzory formularzy budżetowych,
- załączniki.
Podczas przeprowadzanych audytów systemów informacyjnych na potrzeby wdrożenia controllingu w przedsiębiorstwie przez BRZ MARINA tych instrukcji w wielu przedsiębiorstwach po prostu nie ma. Zazwyczaj tylko co w budżecie ,,piszczy” wie tylko pracownik, który sporządza ten budżet. Jak ten pracownik odejdzie z pracy, z różnych przyczyn, to praktycznie wiedza o budżecie ,,odchodzi” wraz z nim.
Jak opracować instrukcję sporządzania budżetu?
Biuro Rachunkowości Zarządczej MARINA organizuje we Wrocławiu w formule ON-LINE w dniach 15-16.05.2023 r. otwarte szkolenie pt. Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Program i informacje organizacyjne znajdują się na stronie Szkolenia
Zapraszamy na szkolenie i wspólną wymianę doświadczeń.
Przeczytaj…
Roman Kotapski, Budżetowanie a organizacja
Usługi
Projektowanie i wdrażanie systemów budżetowania i controllingu
Audyt systemu informacyjnego zarządzania w przedsiębiorstwie